Alla inlägg under mars 2011

Av Lena Kyhle - 31 mars 2011 21:45

Ledig dag som började med att jag skänkte en tanke till A som nu skickat Rippe till himlen, usch och fy men kanske början på något bra.

Sedan har jag donat med både det ena och det andra, tagit en ganska vårig promenad med Anki och Bästa och avslutat med ett rejält kvällsstall.

Har också insett att jag kan komma att får problem med att ta hem en eventuell häst...Färstas släp är ju uthyrt!! Inte så förvånande nu när tävlingarna sätter igång men jobbigt för mig som inte har sådär jättemånga alternativ att komma på.


Så, om någon har ett någorlunda hyggligt boggiesläp till uthyrning 14-17/4 så hör av er till mig här på bloggen eller till yanene@hotmail.com! Hästen som skall åka är en snäll, lättlastad och åkvan kille och släpet kommer endast att ha häst i sig sträckan mellan Södertälje och Sundsvall.


För övrigt kan jag inte göra så mycket annat än att städa, plugga och plantera pelargoner. I och för sig kan man väl ha det värre...

Av Lena Kyhle - 30 mars 2011 22:37

Ja, det blev ju en häst-titt i helgen.

Ner till Södertälje med mamma och pappa för att träffa Campari och hans ägare. Campari är en sjuttonårig svensk halvblodsvalack efter Pilot-Gassendi och som allroundstammen antyder så har han gjort lite av varje i sitt liv. Har jag förstått det rätt så är han inkörd i grunden, tävlad hoppning, fälttävlan och dressyr medan han sista åren gått som dressyrläromästare. En lugn, trygg och arbetsvillig herre med positiv attityd.

Att provrida är ju aldrig lätt och nu var det ett bra tag jag gjorde det sist, det var nog Dexter som var på tapeten då...Campari spelade lite allan och stjärnkikade ett tag tills jag hittade i alla fall några knappar, det var väl inte det bästa jag gjort men jag fick en känsla i alla fall. Ganska tur att jag ridit lite lektioner på slutet för det var såklart jobbigt...

Det var i alla fall riktigt kul att vara uppe på hästryggen igen och det kändes att det fanns en kunskapsbank att ta del av. Det roligaste var att Camparis öron var spetsade hela tiden trots att jag kämpade för att få honom att göra som jag ville, ingen surgubbe där inte.

På söndagen åkte jag ner igen och vi kom överens om att Campari får flytta till Sundsvall om han passerar en "åldermansbesiktning", något litet får man nog räkna med...

Trevlig häst, trevliga ägare...man kan inte begära så mycket mer tycker jag.


Här en dålig bild som i alla fall visar vilken färg han har...

 

Och här en liten film från när Anna visar honom för oss:


 

Nu får vi hålla tummen framöver så kanske, kanske jag får hem en ridbar, trevlig häst. Det vore väldigt annorlunda och kul!

Av Lena Kyhle - 29 mars 2011 22:16

Ja, nu är jag hemma igen...Blandade känslor efter kortsemestern men ganska skönt ändå. Ibland känns det som att det är dags för lte förändringar i livet, kanske dags nu??

Jag har massor att göra trots att kvällen är sen så det blir inte något mer skrivet idag, dock kommer jag ta nya tag om någon dag och berätta hur läget är just nu. Dessutom kommer jag att läggar ut massor av hästprylar som är till salu så kika in om ni vill fynda!!

Av Lena Kyhle - 24 mars 2011 16:00

Nu åker jag till stockis så får vi se hur långt våren har kommit där.

Och så får vi se vad vi hittar på...

Av Lena Kyhle - 20 mars 2011 23:14

När jag satt med näsan i läroboken vid åttatiden ikväll så blev jag uppringd av en instruktör på stallet som påminde mig om att jag hade kvällsjour...Det var väldigt snällt för annars hade hästarna varit hungriga imorgon bitti...Jag hade totalt glömt bort mina göromål mitt i allt strul med hästar hit och dit.

Det var bara att susa ut och mata 40 hästar, mocka åt 30 och sopa hela stallet plus kratta gångarna och vattna de som inte har vattenkopp.

När jag stod där i min ensamhet funderade jag på vad i all världen jag håller på med...jag har inte ridit på över ett år, när jag tränade eller tävlade senast kan jag inte ens komma ihåg. Jag har suttit drygt åtta timmar i sekretariatet i helgen, inräknat lite städning och så, jag har mina morgon- och kvällsstall men jag har baske mig ingen häst och jag tar ALDRIG del av några förmåner som stallets hästägare har. Jag tar ansvar om andras hästar när det behövs men har alltid svårt att be om hjälp själv. Vad håller jag på med?? Vad håller jag egentligen på med?????

Jag vet vad ni enstaka som är inne här tänker och jag håller med, bara jag kan sätta mina egna gränser och förändra mitt liv och det är inte jag så bra på..

Jag måste fanimej vara helt jävla bäng, det är vad jag säger!

Av Lena Kyhle - 18 mars 2011 22:55

Idag började SFRK´s regionala/nationella hopptävling och jag åkte dit för att kika lite. Precis som förra året märks det att det är alldeles i säsongsupptakten och att en del ekipage kanske inte legat i hårdträning under vintern. Tittiga hästar och sporadisk "hej-kom-och-hjälp-mig"-ridning. Ibland håller man andan i en skräck trots att man sitter på läktaren. Som tur är finns det ju en hel del välridande och trevliga ekipage också, t.ex som min favorit Erik (hästen) även om han fick ett stopp idag.

Jag satt och glodde rätt länge innan jag fixade Rippes mat och sedan åkte jag hem i snöovädret.

Av Lena Kyhle - 17 mars 2011 22:24

Idag skulle det pluggas och en del hann jag väl med...fast jag kan allt bättra mig. På eftermiddagen åkte jag ut och skrittade Rippe i tältet, jobbade bort lite päls och jämnade till manen ytterligare. Fixade maten och städade lite i domartornet...Carin kom på besök så det blev såklart MAX. Nu måste jag bada och plugga mer... 

Av Lena Kyhle - 15 mars 2011 23:06

Fick mail ikväll om att Crusse är tillbaka på Idhult och att transporten hade gått bra. Lite tveksam vid omlastningen men det kan man ju förstå, vem vill stå och gunga på en buss i ett utrymme stort som ett kuvert?? Nu skall jag försöka att begränsa mitt kontrollbehov vad gäller honom för allas skull men någon uppdatering blir det säkert.

En tom box mötte mig på stallet och hans hage var redan upptagen av en annan häst men det är ju så det är, livet knallar på och mina känslor är mina. Skrapade av lite hår av Rippe och knallade ett tag i tältet, han var förvånansvärt lugn men det var bara skönt såklart. Fyllde på lite hö i nätet och beskådade hans nyfriserade man som väl blev sådär...men det får duga.

Sedan var det slut för idag...

Skapa flashcards