Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Första gången...

Av Lena Kyhle - 24 november 2011 23:41

Jag har haft väldigt stort tålamod med Campari ända sedan jag köpte honom. Det har varit så kul att ha en häst man kan rida på utan problem, det har liksom varit nog för mig. Idag fick jag dock nog och tyvärr blev det inte alls bra...

Vi var uppe i paddocken och jobbade, jag bekymrar mig inte så mycket om formen just nu utan försöker få igång bakbenen samtidigt som jag håller koll på bogarna. På ett sätt tycker jag att jag har kommit något på spåren men för ovanlighetens skull tog mitt tålamod slut idag. I vänster varv vägrar han ta ett jämnt stöd och släppa upp ryggen, det är väl i och för sig OK men det blir nästan omöjligt att rida honom på ett vettigt sätt. Eftersom jag vägrar rida med breda händer och ställa honom inåt och utåt så är det som att han kan göra som han vill, vi blir totalt osynkade...Detta beror såklart på att han inte är lösgjord, att han inte jobbar korrekt osv...det är bara det att det är sååå mycket enklare när skallen är där den skall! Så till slut fick jag nog och rev tag i hans mun vilket givetvis resulterade i att han knäppte av i nacken och vips blev det mycket enklare att rida...

Jag VILL ju att han skall jobba genom hela kroppen men jag börjar bli osäker på om jag kan nå dit utan hjälp, jag behöver någon som talar om för mig att jag inte behöver bry mig om hans skalle. Givetvis har jag ältat detta hela kvällen men gjort är gjort och det är ingen katastrof, han har säkert varit med om värre saker. 

Största anledningen till att jag tappade fattningen var nog att jag upplever att han inte respekterar mina händer och min hjälpgivning så där måste jag nog bli lite tydligare, dock INNAN jag blir arg.

Ja, ja, jag är väl inte den första hästägare som ryckt min häst i munnen i affekt...han fick en massa morötter efteråt i alla fall plus att jag just nu lyssnar på en radiodokumentär om folkmordet i Rwanda. Med det menar jag att det kanske inte är så mycket att älta eller hetsa upp sig över, jag får rida bättre nästa gång helt enkelt. 

 
 
Ingen bild

Mia

26 november 2011 19:27

Hästar är ju väldigt förlåtande och jag tror inte att han grubblar i boxen ikväll mellan hö tuggorna ;)
Imorgon är det bara att ta nya tag =)

Lena Kyhle

29 november 2011 21:49

Du har så rätt så...Dessutom fick han dubbelt upp med morötter...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Skapa flashcards