Alla inlägg under december 2011

Av Lena Kyhle - 30 december 2011 17:29

Det är väl det som är problemet egentligen, att få den ärliga sökningen framåt nedåt med förtroende för min hand. Nu får det bli målet första månaden på det nya året, alltså mycket skritt på volt, flytta kroppen, sitta bra, osv. Fast vi kommer att jobba i andra gångarter också så att inte Campari blir "the Blob" som sin matte.

Jobbade på det viset idag, mest skritt men även en del trav med övergångar. I höger varv helt OK, sökningen och det mjuka stödet är bättre, traven är ganska stadig, långsam och mjuk. I vänster varv går sökningen nedåt sämre, han vill inte länga vare sig överlinje eller yttersidan. Jag får kämpa för att inte tappa tålamodet, det känns som att han totalt ignorerar mig och jag har inget sug alls i innerhanden. Såhär är han ju...det blev mycket bättre när jag och Fia jobbade med honom så det skall väl kunna gå igen bara jag är lite ihärdig.

Inte helt missnöjd ändå, det viktiga nu är konsekvens och rutiner så att Campari kan förvänta sig samma jobb varje dag och sedan blir trygg med det.

Av Lena Kyhle - 30 december 2011 00:10

Det var väldigt länge sedan men igår var det dags för paddocken igen. Med åtta grader varmt är det inte risk för att det är knaggligt i alla fall...Jag borde väl ha haft en bättre plan men jag jobbade mest i skritt på volt med att flytta bakdel och bogar, strulig mun men annars ganska OK. Lade in lite travövrgångar och han kändes ganska fin men jag höll ned tempot för att hinna sitta ordentligt och hålla vägen, skulle vara enklare om jag tittade upp också...

Idag blev det vila pga storm men imorgon hoppas jag kunna paddocka igen, vi behöver det verkligen...För övrigt så skulle han behöva en vet-check, såret vätskar fortfarande och tänderna borde kollas igenom ordentligt. Dessutom har han några snygga exempartier på bl.a halsen men de tror jag beror på att han äter så otroligt med ruttet gräs och ogräs i hagen, hellre än silaget ibland...


Av Lena Kyhle - 28 december 2011 00:35

Jag hoppas att ni bloggläsare där ute har hälsan i behåll efter julstöket, här märker man inte av er i alla fall...Kan kanske bero på viss tidsnöd under högtidsdagarna. God fortsättning i alla fall! Intet nytt här heller, var i Stockholm idag för att fira en andra julafton och efter det blev det hästen...som fick stå. Han var totalt nedlerad på varje del av kroppen som inte var täckt av något och efter att jag duschat honom upptäckte jag nya klumpar(!) under pannluggenoch bakom öronen. Helt otroligt!

Nu tryckte jag på någon knapp så texten blev jättestor och jag kan inte få till det...jag fick ju en ny laptop av Andreas...Jag visste att det inte var någon bra idé...

Av Lena Kyhle - 26 december 2011 22:07

Idag hade jag gett mig fan på att inte bråka med Campari men ändå komma dit jag ville...

Jag har ridit alldeles för lite på sistone, dels pga tappskon och dels pga tappmotivation och julstök. Nu måste det bli ändring och jag tänkte börja idag med att komma förbi hatgården eftersom det finns bra vägar därefter. Jag planerade i detalj hur jag skulle rida och vart jag skulle sitta av och leda, vart jag skulle hoppa upp igen och vart jag skulle styra kosan då. Allt gick precis som planerat utan ett enda bråk, jag väljer nu att leda förbi honom för att vi skall slippa slåss om det. Det viktiga är faktiskt inte att jag skall bestämma över honom utan att vi kommer dit vi skall i en bit. När vi kommit förbi gården hittade jag en stor sten så jag kunde hoppa upp igen och sedan skrittade vi vidare ända till Lospånga By där vi var tvugna att vända pga ridförbud men även det var planerat. Lite trav och någon galopp lade jag in men "tyvärr" hade jag alldeles för mycket tryck i traven så det blev mest bara balanstrav i olika takt. Han hänger inte riktigt ihop när han tar i för mycket, de musklerna måste återskapas. Härlig känsla att han är på bettet i alla fall och galoppen var jättefin även om det bara blev en liten snutt.

Hemåt skrittade han på så att jag fick håll men det var väl OK ända tills min telefon ringde. Det har ju hänt förr och även om signalen är lite speciell så har det aldrig besvärat Campari förr. Idag drog han för omväxlingsskull iväg i galopp och där satt jag med lång tygel i en hand och telefonen i den andra. Snabbt ryckte jag tag i honom och då blev har ARG (eller dylikt...) och började bocka och krumbukta medan jag röt åt honom och frågade vad han höll på med. Det hela var över på några tiotal sekunder men kändes som en evighet...och nej, jag hann aldrig svara. Personen ringde dock upp igen och då var jag lite förberedd....

Man är ju ganska slarvig...nästa gång samlar jag ihop grejorna och gör halt innan jag börjar famla i jackfickorna för jag har ingen lust att flyga av. Måste säga att jag tycker att Campari var lite taskig där men...han är ju bara en häst...

I övrigt en trevlig tur förutom det lilla smolket i bägaren.


Julen förflöt väldigt lugnt och jag fick en ny dator av Andreas så nu kan jag sitta i soffan som alla andra, i övrigt blev det mycket böcker och skivor precis som förr i tiden...Imorgon åker jag tillbaka till Stockholm och firar jul en gång till, då med brorsan och ungarna. Sedan får det vara bra för i år, nyår blir jag och vinflaskan för oss själva då Andreas jobbar ihop till mina nya vardagsrumstapeter. Jag toppar nog det med ett morgonstall på nyårsdagen...

Av Lena Kyhle - 24 december 2011 00:35




Ha nu en trevlig jul mina få men trogna bloggläsare!




Vi firar med några bilder på en aningens dement hund som älskade
att få sitta med vid julbordet!


Saknade Yannie!


     


Av Lena Kyhle - 22 december 2011 23:31

Har tappat mycket ridsug nu pga olika omständigheter, bl.a vädret..Ganska ruttet att knappt idas rida när man är ledig hela dagarna, det borde ju vara jättekul! Men nu är det bara att jobba på, hästen behöver motioneras om så än bara i skritt.

Idag tog vi en asfaltsritt mot samhället Dingtuna, helt OK och inte så mycket trafik. Campari var ganska pigg och tittig såklart, det är han jämt nuförtiden. Dock blev det inga fånigheter utan vi red precis den sväng som jag föresatt mig. På vägen hem fick han jogga en liten bit, bara för att jag skulle få känna hur han kändes. Han bjöd på ett gentlemannakrumsprång så fort jag lade till skänkeln men sedan bjöd han på en fin trav, kändes OK.

Nu gäller det att pallra sig ut imorgon också för sedan blir det vila på julafton, tyvärr vågar jag mig inte in i skogen så det blir nog något liknande dagens aktiviteter...

Av Lena Kyhle - 22 december 2011 00:41

Så var skon på plats igen om än med ännu mindre att fästa den i. Det bästa vore om Campari kunde gå utan sulor vilket vi nog får prova till våren, väggarna blir trasiga och han har början till en hålvägg i tån...Inte optimalt om man säger så. Men nu är skon på plats och jag kommer att hålla mig ifrån skogen ett tag...Campari blev lite tjurig när han sömmade men jag gissar på att det bara är dumheter, när jag broddade och höll på med tejpen så var han helt obrydd. I och för sig kan han ju ha känt av det lite men det lär jag väl märka i så fall.

Imorgon måste jag ta mig ut en sväng så att vi kommer igång igen.

I övrigt så har jag äntligen arrangerat mina julgrupper, jag tog i lite väl så nu är de utplacerade i hela lägenheten. Det bästa är att det äntligen luktar jul, både hyacinter och tazetter.

Det kan behövas när man har en kungsgran i stället för en vanlig rödgran, den luktar ju inte ett dugg...men det barrar inte heller och det är ju bra!

Av Lena Kyhle - 20 december 2011 00:01

Här händer inte mycket men lite snö har vi i alla fall fått! Tre centimeter minst och snösvängen jobbar så det ryker, kanske enda sättet att tjäna pengar som åkare här nere.

Campari har fortfarande tejpad fot men hovis kommer på onsdag så då skall det väl ordna sig. Hans fötter har så hemsk form att jag inte vill titta på dem, skall jag vara ärlig tycker jag att de har blivit värre under tiden jag har haft honom...Inte vet jag varför men rättar det inte till sig så få jag väl söka mig vidare.

Jag vill också tillägga att jag har haft högtflygande planer att skicka julkort i år...men nu har alla mina fina kort försvunnit i flytten så jag hoppas att ni vet att jag tänker på er i alla fall.

Kommer de fram under julstädningen så lovar jag att ni får försenade kort i alla fall!


Skapa flashcards