Alla inlägg den 11 januari 2012

Av Lena Kyhle - 11 januari 2012 22:02

...varit på studiebesök och fått klart för mig att jag efter 12 veckors praktik KAN bli erbjuden en 20 veckors säsongsanställning...problemet är att vi är 30 pers som slåss om 20-25 platser samt att vi alla genomsnittligt skall arbeta 50%...dvs. vi kommer att bli erbjudna10, 20 eller 30 timmar i veckan.

Frågan är om den, som efter 12 veckors praktik(40 timmar i veckan) blir erbjuden 10 timmar i veckan, känner sig speciellt...typ uppskattad och värdefull...eller om man kanske känner sig lite utnyttjad och bitter...och fattig.

Min vana trogen krävde jag svar på allt och detta var vad vi fick bekräftat...jag tyckte väl att 30 säsongspersonal lät väl mycket...Dessutom anställer företaget i fråga ENDAST sin personal genom sådana här projekt vilket leder till att de får flera månaders gratisarbete (aka "praktik") per person plus att vi som har erfarenhet inte släpps in på arbetsplatsen...ett moment 22 där man istället för att anställa folk tar in praktikanter som därefter erbjuds timmar...Motiveringen är att "det tar tid att lära sig sortiment och säljteknik"...det är ju knappast kärnfysik det handlar om och dessutom skall väl inte staten betala för att privata förtetag skall utbilda sin personal. Det stinker skit lång väg...

Glömde en sak...företaget ville veta vilka i gruppen som hade rätt till Nystartsjobb (dvs där företaget får dubbla arbetsgivaravgiften betald för att anställa)...Undrans varför?

Vi som gå på detta projekt är så desperata efter jobb att vi känns som svalungar som bara gapar och sväljer allt de säger trots att vi bara är brickor i ett spel där SAMTLIGA aktörer tjänar pengar på oss. I slutändan leder det inte ens till ett försörjningsbart jobb...

På eftermiddagen hade vi skolgympa...jag sprang 30 minuter på löpbandet och fick lära mig hur man stretchar höftböjaren så det var väl bra. Också har jag fått ett skrivbord med röda ben av Andreas och det var snällt, vi har inga pengar så nu får vi svälta istället...

Ja just det, hovslagaren har inte ringt så jag antar att han fortfarande inte har kommit hem till sin kalender...jag har ingen aning om Campari har kvar skorna för Malou tog hand om honom idag.

Ovido - Quiz & Flashcards