Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Lena Kyhle - 18 januari 2012 17:09

...det är ju inte en urkass åtgärd om man nu behöver hjälp med få in en fot någonstans. Det innebär att jag blir 65% billigare att anställa för arbetsgivaren, dvs de får dubbla arbetsgivaravgiften betald av staten under en begränsad tid.

Problemet är att vissa företag verkar ha satt detta i system...samt att jag inte hade en aning om att jag hade rätt till det. Jag skulle alltså ha kunnat skriva på varje ansökan jag skickat in att jag har rätt till nystartsjobb och att det på det sättet blir väldigt billig för arbetsgivaren som anställer. Klantigt av mig att inte ta reda på mina rättigheter och synd att ingen sagt något.

Nu till det verkliga problemet: B*UH*US kräver en lista på vilka i projektgruppen som har rätt till nystartsjobb för att de skall slippa betala fullt för oss under säsongsanställningen, problemet infinner sig om man bara blir erbjuden 25-50%. Kan du då inte försörja dig på det utan blir tvungen att säga upp dig/alternativt söka nytt jobb så är rätten till nystarstartsjobb förverkad.

Då tänkte jag att man som individ kunde välja om huruvida man ville utnyttja nystartsjobbet eller icke...men nej, det ansöker arbetsgivaren om vare sig du vill det eller inte.

SÅ, kontentan av detta är att rätten till nystartsjobb, som i praktiken skulle kunna hjälpa mig att få in foten i den administrativa världen, den rätten går till B*UH*US som erbjuder en tidsbegränsad deltidsanställning....Dvs ett jobb som jag är kvalificerad till men som jag egentligen inte vill ha.

Jag förstår att det inte är så lätt att fatta men jag kan lova att jag har grinat en del idag då känslan av total maktlöshet och livegenhet är överväldigande. Jag har aldrig blivit så förolämpad, förminskad och upplevt livegen som under dessa korta veckor. DU DUGER INTE BÄTTRE TILL, LENA! DU FÅR TA DET DU FÅR, LENA!

Hade jag haft lite stake så hade jag tackat nej till detta projektet trots att jag inte fick tag på min handläggare. Som det är nu sitter jag i en rävsax där jag slösar bort mina möjligheter att utvecklas med hjälp av nystartsjobbet och där jag skänker bort min arbetskraft och själ till ett stort tyskt varuhus...

Utöver detta har vi haft cirkelträning idag och jag är ju inte den mest atletiska...men det blev riktigt roligt under uppvärmningen när vi skulle göra Aerobicsliknande rörelser till snabb tuggummipop, jösses vilken dumskalle man såg ut som.

Jag hatar verkligen att träna, jag har ingen kämpaglöd eller tävlinsinstinkt. Däremot är jag lydig och lojal så jag försöker alltid göra som de säger...nästan lika förnedrande det, när man liksom inte vill.

Svaret på allt detta elände är givetvis att få ett nytt jobb och nu kan ni bara fantisera om hur många företag som kommer få en ansökan från mig där jag erbjuder min arbetskraft, själ...OCH nystartsjobb för jag skall göra allt i min makt för att det inte skall tillfalla B*UH*US.

Någon som är intresserad...?

Skulle det nu vara så att någon från Arbetsförmedlingen, Jobbpunkt Väst eller B*UH*US läser detta så behöver ni inte oroa er...den dag jag infinner mig på arbetsplatsen så kommer jag att göra som ni säger, jag kommer att jobba hårt och jag kommer att ställa upp. Ni kommer att få ta del av min jobbvilja, lojalitet och flexiblitet för det är jag uppfostrad till

Men ni borde skämmas för att ni inte vill betala för den!

Skapa flashcards