Alla inlägg den 31 januari 2011

Av Lena Kyhle - 31 januari 2011 21:05

Nu börjar jag på ridskola igen...i fredagsgruppen. Det känns som en nödvändighet att friska upp mina kunskaper litegrann innan jag börjar rida Crusse på allvar. Vad kan då vara bättre än att traggla lite ridskolehäst?? Nyttigt för kropp och knopp hoppas jag att det blir! Egentligen har jag inte råd men jag får se det som en investering i Crusse.

Crusse själv fick gå upp ensväng och bli tömkörd i tältet. Idag var han riktigt trygg och lugn, det är verkligen super att få lite rutin och göra samma sak flera dagar i veckan.

I överlag var han lite småtrög idag och kanske inte den mest smidiga från början, han stod ju igår och i hagen blir det ju inte många steg. Jag snäppade upp jobbet ett knäpp till och han tog det bra även om jag fick vara på honom mycket idag. Balansen mellan att få en bjudning men inte spring är inte alltid så lätt men jag tyckte att vi kom en bit i alla fall.

Jag spände med ledande töm efter att vi skrittat igång och jag tyckte att det gick bra även om han om möjligt blev ännu mer trevande i bjudningen. Han mjuknade i alla fall successivt och sökte sig lite nedåt på slutet, han har en lång fin hals men han vill mest bara använda den som en spikrak, bred balanspendel.

När han mjuknar i överlinjen ändras hela han och även om det bara glimtar till ibland så är det härligt att se. Nyckeln ligger som vanligt i övergångarna som jag försöker traggla på med. Ingen galopp idag, kändes bara så eftersom han inte riktigt bjöd fram.

Höll på att förstöra ett halvårs betträning idag genom att peta in bettplattorna i halsen på honom så nu klippte jag bort dem, de behövs inte när jag tömkör längre och de stör bara vid tränsningen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards