Alla inlägg den 9 januari 2012

Av Lena Kyhle - 9 januari 2012 20:06

Idag kom jag ut innan mörkret hade fallit så jag pep ut på en tömkörningstur med urgängade broddar och skramlande bakskor. Vi gick mest på asfalten men på vägen hem vek vi in på en grusväg som går jäms med järnvägen, i princip bara ett stängsel mellan vägen och spåret. När vi var ungefär halvvägs kom det ett enormt långt godståg bakifrån, alltså inget riktigt "möte". Det skramlade och lät, kändes som en evighet men Campari stannade och stod snällt även om han var vädigt spänd. Får han träffa på några tåg när han är så här lugn och inget inträffar så borde han kunna bli trygg med det också, idag var han jätteduktig och fick massor av beröm. Jag tror att jag hade lite hjälp av att han var mjukt inspänd under större delen av turen, det ger honom lite mer "kontakt" med mig och lämnar honom inte helt till sina egna beslut. Det känns inte helt OK men funkade bra och han fick såklart gå oinspänd och sträcka på halsen sista biten. I övrigt såg han lite osmidig ut i början, dock var han fin när vi travade lite så det gav med sig.

Har fått analysen på hösilaget och det ligger alldeles för lågt i protein i förhållande till energi så jag får nog lägga ned mûslin och ge lusern och havre istället. Känns inte bra att strypa proteinet till en såpass gammal häst, han behöver det nog.

Ovido - Quiz & Flashcards