Direktlänk till inlägg 26 april 2012

En träbit för mycket...

Av Lena Kyhle - 26 april 2012 21:34

Ja, Campari kan ju vara lite träig att rida men det kanske beror på att han för närvarande innehåller en träbit för mycket.

Veterinären T var här idag och ultraljudade hans bog och hon hittade en främmande kropp 2 cm under huden, den var ungefär 1x1 cm stor och uppenbarligen det som irriterar. Det har bildats en fistelgång och även vätska som har gett svullnaden...vad var det jag sade. Detta hade givetvis förhindrats om jag åkt och kollat honom i anslutning till olyckan men det är ingen ide att älta nu. Rekommendationen blev att åka till Strömsholm, öppna, rensa, dränera och sy ihop...inget man vill göra i ett stall..Tydligen kan man behöva söva honom beroende på hur omfattande det är och hur djupt man behöver gå...jag började fundera på min veterinärvårdsförsäkring som har 30,000 kr som maxbelopp. Inte riktigt de besked jag ville ha om man uttrycker sig milt.

När jag kom ut till stallet var vår grannveterinär U där för att vaccinera och då diskuterade vi lite omkring de besked jag fått. Hon kände och klämde lite på Campari och man kan konstatera att både fistelgången och träbiten ligger ytligt till, antagligen kommer hans sår att öppna sig igen. Hon tyckte inte att det var nödvändigt i nuläget att öppna honom, det är bättre att vänta på att det öppnar sig själv och sedan åka in i det läget. Då blir ingreppet lite mindre och kroppen är redan på väg att fixa det själv. Campari har ju inte ont av sin flisa och frågan är om det inte innebär större risk och lidande att skära upp honom än att låta den vara kvar, dessutom är jag inte alls sugen på att söva honom. Beslutade att avvakta återigen för att se om det öppnar sig själv, då tar vi nya tag om så blir fallet. Så oerhört skönt att få råd av en så erfaren och klok vet, oumbärlig att ha som granne...Jag pendlar mellan att känna mig som världens sämsta hästägare och en klok hästägare...viktigt att ändå nämna att jag hela tiden har haft kontakt med veterinär innan jag tagit mina beslut.

Nu kanske ni undrar hur jag kunde ultraljuda min häst i stallet om jag var på jobbet...jo, då instruerar man sin sambo att åka ut, plocka in hästen och assistera veterinären...och det gick ju jättebra! Han kunde ju till och med fånga honom i hagen utan snask. Dessutom utförde han ett dumdristigt hjältedåd då han knallade rakt ut i hagen och trasslade loss Apans bakben som hon fastnat med i täckesgjorden...dessutom spände han gjorden så att hon inte skulle fastna igen PLUS att han meddelade ägaren att hon kanske skulle vara lite stel eftersom hon suttit fast...Nämnas bör att Apan är en rödhårig dam på dryga 1,70 som INTE alltid låter folk hålla på med henne...Kanske kände hon att han skulle hjälp till lite...Jag är mest bara glad att det gick bra!

Nästa vecka skall Andreas serva hovslagare...tack för skiftjobb!

 
 
Ingen bild

Emma

28 april 2012 08:51

Vilken bra sambo! :)

Lena Kyhle

28 april 2012 21:58

Japp, när det gäller så ställer han upp och det var skönt. Som det är nu så är jag ju låst må-fre resten av sommaren så då är ju hans skiftgång ovärderlig. Men man skall nog inte använda sig av hans tjänster i onödan...

 
Ingen bild

Cia

30 april 2012 11:35

Heja Andreas - dig kan man lite på ;). Stora damen kände nog att han var en lugn,stabil och vänligt sinnad. Skönt att du fått besked om såret. Alltid svårtt att veta om man ska avvakta eller göra ett ingrepp men jag skulle nog ha gjort som du och vägt för/mot eftersom det givetvis fins risker vid ett ingrepp också + att det säkert kostar mycket pengar...Hoppas att det ordnar sig. Trevlig valborg! Kommer att sakna er vid brasan ;)/Cia

Lena Kyhle

30 april 2012 23:18

Ja, han slog mig med häpnad där...Vad gäller såret så tror jag att jag tog rätt belut för nu. Han är helt OK nu och det är dumt att förstöra det, en träbit mer eller mindre hos en träskalle spelar ingen roll...Jag kan alltid åtgärda det senare dessutom...
Jag kommer att sakna er också!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards