Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Sömtryck...check, diabetes...check...

Av Lena Kyhle - 24 januari 2012 21:25

Upp i ottan och åkte ut till en Campari som var arg som ett bi, lämnad kvar i boxen...igen! Klädde på honom under ljudliga protester och lastade helt utan problem, jätteduktig grabb. Färden gick bra och vi var framme i god tid, lastade av och anmälde oss i receptionen. Jättefint och fräscht dagstall med täckeshängare i ek....mycket lyxigt.Veterinären kom och tittade på Campari och hans tejpade fot, såg väldigt förvånad ut...själv tyckte jag att jag var jättesmart...Han kom snabbt fram till att hovslagaren nog borde titta på honom så vi fick vänta ytterligare ett tag innan han kom. Sedan fick vi gå in i hovslagardelen, visa foten och prata engelska med den australiensiska hovslagaren...nails, soles, tender, farrier, lame osv...puh. Campari var inte så halt längre men lite öm och väggarna var mycket tunna och nedslitna dessutom var han tajt sömmad där en söm tryckt mot sulan. Antagligen är allt sammantaget anledningen till hans problem med fötterna, han är en svår häst att sko just nu och hovslagaren har helt enkelt inte varit nog försiktig. Ingens fel men ändå ett problem. Aussiekillen slog på hans sko med tunna söm och stor försiktighet medan Campari bekymrade sig för en dammsugare som lät...kunde det vara en klippmaskin...? När vi stod där så knallade det förbi en annan veterinär som jag snabbt frågade om hans knöl på rumpan...han kikade på den, frågade snabbt om han hade haft fång, klämde på hans mankam och konstaterade att han hade fettnacke, sade att jag skulle ta ett blodprov då han uppvisade tecken på att vara insulinresistent...dvs en form av typ 2 diabetes...Nu blev jag inte jättechockad då jag misstänkt att hans knöl på rumpan var en fettdepå, något jag vet kan vara ett tecken på insulinresistens, dessutom har Malou haft en häst med kraftig IR som togs bort efter några fånganfall...Man kan väl säga att det är en form av välfärdssjukdom som drabbar vissa hästar, oftast lite äldre tror jag, den påminner också om Cushings som även det är en ämnesomsättningssjukdom. Så nu skall vi ta prov när vi åker tillbaka och skor om honom om fem veckor, då skall han fastat innan så han kommer väl att vara ännu argare då...

Jag känner mig lite bekymrad men nu sätter vi in de förebyggande åtgärder vi kan, inget silage, ingen betfor, ingen havre, inga äpplen, inga morötter...också bantning!

Ja just det...veterinärens handpåläggning kostade 2000 plus moms, hovslagarens insats kostade 350  plus moms...Tack Ma o Pa, jag skall betala tillbaka "snart"!

Hemfärden gick fint och Campari anmälde sin ankomst väldigt högljutt innan han kom ut till tjejerna i hagen. På kvällen när jag tog in honom gick han obehindrat, kotan och hoven var svala utan puls...jag tar i trä men känner mig hoppfull. 

 
 
Ingen bild

Mia

26 januari 2012 20:11

Vad skönt att det gick så bra med hoven. Men jobbigt att han verkar svår skodd.Gäller att hitta en förstående och duktig hovslagare som kan sin sak.
Bantning är ju inte fel...jag tror skulle må bra av en kur jag med ;)

Lena Kyhle

26 januari 2012 22:12

Ja, skoningen på kliniken kostar 1800 kr så lite synd är det allt...men huvudsaken är att vi kommer till rätta med problemet.
Vad gäller bantningen så är den livsviktig för Campari just nu och det är bara att inse att jag har haft hästar i riskzonen även innan. Så håll koll på era hästars eventuella fettdepåer och sockerintag!
Tyvärr har jag inte ritkigt lika bra koll på mina egna...

 
Ingen bild

Emma

26 januari 2012 20:46

Oj, dyr handpåläggning... Men vad är d för knöl??? Hade han den innan ni flyttade?

Lena Kyhle

26 januari 2012 22:09

Ja men det var ju Strömsholms chefsveterinär...he...
Han hade nog tendensen till knölen innan vi flyttade men den syntes inte alls på samma vis. Nu går den absolut inte att missa...Dock har han ju haft kraftig (flott!) hals innan också och det kan ju också vara ett symptom. Han har även en fettdepå på sidan av ryggen som också funnits ett tag men jag har inte riktigt tänkt på det...
Är det inte det ena så är det det andra...

 
Ingen bild

Mia

27 januari 2012 15:23

Fettdepåer på sidan....Hjälp!! Jag ligger helt klart risigt till ;)
Skämt åsido...härligt att du kommit upp igen och hoppas det går bra nu med blodprovet också. Rossi har ju en rätt GO rumpa men verkar inte vara den typen som lätt lägger på sig.Men jag ska lägga det på minnet. Inget jag har hört talas om förr.Har faktiskt börjat "blogga" lite men är ju långt ifrån någon data hacker så den e tråkig som f..n. Du får kanske ge mig lite tipps framöver :) Ha en trevlig helg.
Kram!

Lena Kyhle

27 januari 2012 22:23

Vart bloggar du då??? Måste ju hälsa på...så länge det inte är Facebook för det vägrar jag fortfarande.
Vad gäller fettdepåer så ligger jag risigt till också och även om jag läst om insulinresistens i engelska tidningar (Equine Methabolic Syndrome så har jag inte riktigt tänkt vidare på det.
Man upptäcker det ofta genom att hästen får fång så jag känner mig ändå lyckligt lottad att jag förhoppningsvis kan "mota Olle i grind". Just nu gruvar jag mig mest för vet.räkningarna plus att Campari måste fasta innan blodprovet...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards