Direktlänk till inlägg 16 juni 2012

Rådlös matte

Av Lena Kyhle - 16 juni 2012 23:02

För närvarande funderar jag ofta på vad i all världen jag utsätter mig för egentligen, de senaste veckorna har verkligen varit en mardröm och ingen ljusning verkar vara i sikte.

Idag meddelade en av hästägarna i stallet att Campari hade stått i fångställning under veckan när hon varit där. Det kändes lite konstigt med tanke på att hans fötter varit svala och fina senaste tiden men visst, jag blev jätteledsen särskilt med tanke på att han inte stått så under hela tiden. Av den anledningen tog jag ut honom ur stallet och lät honom trava två steg på grusvägen...han blev väldigt munter och rörde sig i mina ögon helt OK. Nöjd ställde jag in honom i boxen och åkte hem.

På kvällen åkte jag ut igen för att mocka och pyssla, Campari såg lite loj ut och var varm i höger fram - det har han knappt varit den senaste veckan i alla fall. Pulsen var inte väldigt markant utan egentligen likadan som på det svala vänsterbenet, ingen feber.

Om det är så att de fem skrittstegen ut, de två travstegen på vägen och de fem skrittstegen in har orsakat detta så känns det som en evighet innan han ens kan gå ut i boxhage. I och för sig så verkade han inte ha fått ont igen men det tänker jag INTE kolla någon mer gång.

Problemet med detta är att jag - liksom många andra med fånghästar - utvecklar något som kallas "fångest". Det kan låta lustigt men det fattar nog alla hästägare att det inte är ett dugg kul. Lider man av detta så förstör en ljummen hov lätt en hel dag - eller vecka. Är det värt det? När kommer det att sluta? Jag vet många som avlivat sina hästar då de inte orkar med den oro och ångest som deras sjuka hästar framkallar och jag förstår dem. Som kontrollmänniska är det oerhört jobbigt att inte ha koll överhuvudtaget, jag har ingen aning om framtiden..

En sak vet jag i alla fall, jag tänker INTE lyssna på dem som menar att fånghästar skall gå i hagen för att genomblödningen skall påskynda avläkningen. Till er vill jag säga att Campari genomblödning fungerar utmärkt - det är det som är problemet i nuläget! Nej, han får stå inne ett bra tag till för som det är nu vågar jag nog inte en låta honom gå de 20 meterna till boxhagen..

 
 
Ingen bild

Veronica

18 juni 2012 15:42

Hej!
Jag lovar dig att Hasse på Homeopathuset kan hjälpa dig!!! Du har inget att förlora så kontakta han (finns en hemsida + på fejjan. Mvh Veronica

Lena Kyhle

18 juni 2012 20:14

Tack för tipset men jag är inte riktigt där än...

 
Ingen bild

Veronica

20 juni 2012 17:17

Han kan direkt förklara för dig hur du ska hjälpa din vän i ett tidigt skede......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards