Direktlänk till inlägg 6 maj 2012

Pyttesmå fynd

Av Lena Kyhle - 6 maj 2012 20:54

Idag hade vi städdag i stallet, alla jobbade på utom jag eftersom Campari fick veterinärbesök av grannen. Hon hade med allt man kunde behöva för att sprätta upp en häst.

Efter dubbla doser lugnande, nypande i halsen, bremsande händer, upplyfta framben, knack i pannan och allmänt bråkande så kunde U lokalbedöva hans sårområde. Han har sådana fantomsmärtor så att det inte är klokt...det står inte alls i paritet med hur det egentligen borde kännas men han är uppenbarligen en riktig sissy...Efter lite kalabalik så var han i alla fall bedövad och U kunde skära upp öppningen lite så att fistelgången kunde vidgas med en peang. Ganska snabbt kunde hon konstatera att Camparis sår var lika djupt som den dag han fick det...det har inte läkt inifrån allas. Efter en hel del rotande så fick hon tag i något...och ut kom en bit av hans skulderblad...en benbit alltså. Han har sprungit in i något med sådan kraft att han skrapat loss yttersta lagret av benet, egentligen benhinnan om man säger så. Hon fick ut ett par små pyttebitar till men det såg helt klart ut som att det var den stora som visade sig på ultraljudet, både form och storlek stämde någotsånär. Efter det rotade hon runt lite till och spolade MASSOR så nu håller vi tummarna att detta skall vara det som stört honom och att det läker nu. Annars blir det nog operation i och med att fistelgången är så himla lång.

Ingen fistelgång...en cm kvar att läka...jo jag tackar jag..

När jag kom ut på kvällen och tog en promenad med honom så såg han hemsk ut, supersvullen och blodet droppandes...men halt...skulle inte tro det. En sådan otrolig tur att det här såret ligger på ett ställe som inte alls besvärar honom rent rörelsemässigt, dock är han lite irriterad och nafsar mot det då och då. Skulle tro att det bultar en del efter "misshandeln"...

Själv kan jag inte annat än tacka för att jag får hjälp av en av Sveriges bästa hästveterinärer på en söndagförmiddag hemma i stallet...ovärderligt! Nu håller jag alla tummar för att det är nog nu!

 
 
Ingen bild

Mia

6 maj 2012 23:22

Men huga!! Måste varit en rejäl smäll det,eller kanske rent av en spark? Men hoppas nu att allt är ute och det läker som det ska.
Kram!

Lena Kyhle

7 maj 2012 20:11

Ja, det är nog bara Campari som vet vad som egentligen hände men tydligen är yttersta ytan /lagret på benet ganska porös så det kan säkert vara en pinne som åstadkommit det. Han har förmodligen sprungit in i den med full kraft...Jag blev ganska paff när det kom ut en benbit..fast jag är inte alls övertygad om att det är "klart" nu...Tiden får utvisa..

Kram!!

 
Ingen bild

Cia

7 maj 2012 17:25

Ja herregud var det det som spökade i såret ! Hoppas allt kom ut nu så får det en chans att läka ordentligt. Jag själv är lite orolig för Calle nu också - han har varit så knepig de två sista ridpassen jag gjort på banan...jobbar bra i skritt och trav och börjar hitta en fin form och hålla ramen men när jag ska galoppera så sparkar han och sparkar och sparkar och byter galopp bak . För ca 2 v sedan kändes det så bra,även i galoppen men nu :( . Jag har provat byta sadel men det är ingen skillnad. Jag har klämt honom ordentligt på ryggen och höfterna men får ingen reaktion. Longerade igår med och utan sadel och då var han lugn i galopperna men så fort jag sitter på så kör han igång och är märkbart irriterad på något. Provade även stå upp i lätt sits och bara kravlöst rulla på men det var likadant. Men sitta ner i trav går utan problem och som sagt i övrigt är han så lugn och trevlig. Suck! Blir inte klok på detta.

Lena Kyhle

7 maj 2012 20:08

Vad jobbigt med galoppen. Det jag tänker på med bakutsparkar och korsgalopp är bakknäna. Dexter reagerade precis såsom Calle, han kickade i galoppen och slog om, aldrig när jag tömkörde eller red i skritt/trav. Kanske bäst att kolla upp, det är ju svårt att känna om knäleden är fylld men känn om han ömmar där när du "greppar" över den. Dai var ju väldigt irriterad när jag gjorde det men han hade ju också väldigt stora problem...
Det behöver ju inte alls vara något allvarligt han känner av, han kanske bara tycker att det är dags för lite sommarvila..Men jag har full förståelse för din oro!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards