Alla inlägg den 10 april 2011

Av Lena Kyhle - 10 april 2011 23:18

Jaa, jag började ju filma lite mer nu så ha tålamod...


Första filmen är från försäljningsvideon där man kan se hur Ibn Talon såg ut som yngre hingst.


 


Nästa film är visst på mig och Talon när vi hoppar...kanske inte min grej egentligen och inte hans heller men man kan inte annat än le när man ser hur han tar sig an studsen...


 


Sista filmen är nästan den roligaste...Ibn Talon alias Don Juan tar sig an tjejerna omkring hagen och välkomnar Imela med en käftsmäll som heter duga. Herre i hagen...

På slutet av filmen är det löshoppnig som gäller. Carin och jag löshoppade sent på fredagkvällarna och ibland blev väl resultatet lite sådär...


 


Som vanligt...jag tycker nog att detta är roligare än någon annan, det är väl så med minnen antar jag.


Av Lena Kyhle - 10 april 2011 22:19

 

Som treåring i Skåne 



  

Hingstvisning i Skåne



   

I kvällssolen hemma i Norrland



 

Sommarpremiering i Lockne, storebror, lillasyster och Yannie är med!



  

Tillsammans med Imela e: Irco Mena



 

Sista tiden tillsammans med Imela i hagen

Samtliga vinterfoton: Peter A. Orre


Stjärnöga...



 

Av Lena Kyhle - 10 april 2011 22:14

Ibn Talon var moderlivsimport från Michalowstuteriet i Polen. 

Hans mamma Erozja importerades till Sverige av Erik Erlandsson som även tog fram Aladdinn och Exelsjor, två av världens mest berömda arabhingstar.

Erozja var inför importen betäckt med den vackra, ryska, galoppmeriterade hingsten Tallin som inte är alltför känd i Sverige men trots det är den Nabegson som har haft störst betydelse i Polen.

 Tallin importerades till Polen 1984 och gav en del avkommor med galoppframgångar, han exporterades senare till Holland 1989 och slutligen till Brasilien 1990.

  

Tallin var som tidigare nämnts av rysk härkomst. Hans far Nabeg, en klassisk arab av ökentyp,  importerades till Polen från Terskstuteriet i Ryssland.

Nabeg var, liksom flera av hans bröder, sin fars Arax avbild och även den mest framgångsrika av hans söner.

 Ibn Talons mamma Erozja var ett ganska gracilt skimmelsto som alltså importerades 1996. Hon var efter hingsten Burkan som bar på hälften crabbetblod.

Erozjas mor, Elwira, var efter hingsten Elf, en skör häst som dog tidigt utan att prestera annat än i avelsboxen.  

Ibn Talons fina och lite ovanliga stam gör det intressant att tänka sig honom som avelshingst, dock var han aldrig av den kvaliteten som jag tycker krävs av en hingst i avel och det var nog bra att han blev kastrerad efter de få ston han gjorde dräktiga. 

Hans mest brukbara avkomma borde vara Tallon Boy som verkar ha blivit en verkligt trevlig ridhäst.

  

Tallon Boy e: Ibn Talon

Av Lena Kyhle - 10 april 2011 22:09

"Jag har din drömhäst".

Så löd rubriken på Ibn Talons annons i SAHF-bladet. Det lät onekligen så också när jag ringde på honom för hästen i fråga hade inga fel!

Han var vacker som en dag, otroligt begåvad och hur enkel som helst att hantera. Han hade varit hingst tills han var sju år och därtill godkänd. 

Några avkommor hade han, bl. a ett par angloföl. Nu var han i alla fall kastrerad och enligt utsago en fantastisk hopptalang. Enda problemet var att han stod i Skåne och att han var lite väl dyr...

Jag och Carin reste i alla fall till Vieröd där Talon stod för tillridning i western, det var januari och storm på skåneslätten men Talon uppförde sig jättefint! Otroligt lugn och hanterbar.

Han var dock varken speciellt lättriden eller välutbildad, snarare lite förvirrad och oriden. Jag blev i alla fall förälskad i hans goda lynne och bestämde mig för köp ganska direkt.

Ibn Talon var en väldigt trevlig häst med ett mycket gott temperament. Han hade mycket mjuka gångarter och de absolut mest själfulla ögon jag någonsin sett, verkligen djupa som brunnar.

Dock blev Talons tid hos mig alldeles för kort. Han togs bort efter ett drygt år i min ägo. Kraftiga pålagringar i ett framknä ledde till slut fram till avlivning. Det var något han hade redan när jag köpte honom men som tyvärr inte uppmärksammades vare sig av mig eller av besiktningsveterinären(!). Knäledsgallan fanns där redan vid provridningen men jag såg den inte eller valde att inte se den...

Kärleken är verkligen blind.

  Foto: Peter A. Orre

 

Av Lena Kyhle - 10 april 2011 00:00


  Min och Gorims debut på terrängbanan, hellre än bra men vi fixade det!

På andra filmen är det mest slående mina väldigt smala ben, på slutet är det min syster Maria som rider och Gorim lämnar bilden som han alltid gjorde, med flaggan i topp...

Ovido - Quiz & Flashcards