Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Otränad hästägare finnes!

Av Lena Kyhle - 21 augusti 2011 20:16

Kände mig ganska peppad att ta ett uppmjukningspass på uteplan. Tyvärr kändes det som att jag satt på en skadeskjuten kråka men jag återkommer till det.

När jag tog in Campari var han väldigt klådig och ville bara att jag skulle gå över honom med piggborsten om och om igen, när jag tog i njöt han så att han nästan välte...Han hade också några nässelliknande utslag en bit bakom skänkelläget på båda sidor. Jag tror inte att det är kontaktexem utan snarare något han ätit i sig, flera av ridishästarna har liknande utslag och de har ju inte mycket att tugga på i hagen nu.

Utöver sitt exem var Campari på lite sämre humör än vanligt, han brukar ju vara en väldigt glad häst men idag åkte öronen på sned lite då och då. I och för sig får han också lov att ha en dålig dag då och då men jag reagerar för det är så ovanligt.

Pysslade i alla fall i ordning och tog upp honom på plan, skrittade länge och försökte komma till avslappning...stört omöjligt. Jag tog den hårda linjen och talade om för honom att periskophästar inte är önskvärda men den strategin föll i traven då han giraffade till sig igen. Andades djupt ett par gånger och fortsatte med övergångar skritt-långsam trav-skritt under nedsittning, loss i nacken och framme på hjälpen, några påminnelser behövdes. Campari var lite undrande då jag hade ganska långa tyglar men efterhand kom han till ro. Kunde sedan avsluta lång och låg under lättridning men Campari blev lite trött och det är nog inte helt enkelt för honom. Kylde benen, masserade och matade en lite gladare häst än innan, trevligt det i alla fall. Själv kände jag att min kondis är sämre än någonsin vilket inte är rättvist mot hästen, jag har igen ork alls. Eftersom ridpassen inte blir så hårda så måste jag nästan röra lite på mig vid sidan om ridningen..."Har du hört den förut"...?

Över till något annat och förhoppningsvis roligare!

Andreas och min fantastiska Västeråsvistelse.

Vi har kommit en bit på väg och till att börja med har Campari fått bostad en mil utanför V-ås, i Dingtuna. Det är ett stall med 5 platser inhyst i en gammal lada, öppet till nock och väldigt luftigt. Jättefin paddock finns intill stallet och hagarna var av skogstyp på vintern, på sommaren har de 9 hektar! Stallägaren jobbar på hästkliniken i Strömsholm och allt kändes seriöst och bra, förhoppningsvis kommer Campari att trivas annars får vi väl flytta på oss men någonstans måste vi börja.

Jag tittade på ytterligare ett stall, lite närmare Västerås, även det ett trevligt stall med tillgång till paddock och litet ridhus. Inget fel på det men magkänslan föreslog ändå det andra stället, dessutom var det lite praktiska prylar som fick avgöra.

Min och Andreas bostad blev lite klurigare men vi gjorde vårt bästa med fem visningar på två dygn...jag kom knappt ihåg vad vi tittat på, som tur var hade vi i alla fall varit på banken och fått ett gällande lånelöfte så vi var i alla fall inte ute i ogjot ärende.

Vi fastnade för en lägenhet i ett bostadsområde från 50-talet som heter "Krumeluren", huskroppen är formad som en krumelur och K-märkt. Lägenheten var jättefräsch och trevligt renoverad, dessutom är innergården lummig med båge gräs, buskar, träd och vattenspegel.

Se själva: http://net.sfd.se/webpack/wpBildLista/Default.aspx?firmanr=19077&objgid=OBJ19077_1110678487

Det kanske inte är mitt drömboende men vi måste börja någonstans, dessutom kändes det rätt i magen när vi kom in i lägenheten och precis som med stallplatsen är det väl bäst att följa den.

Vi har i alla fall lagt ett bud på lägenheten som accepterades så om vi kan komma överens om inflyttningsdatum så är allt klart. Spännande och lite läskigt...

 
 
Märit

Märit

23 augusti 2011 11:59

Det är snart på G me flytt alltså. Släktingar till mej har Myrby gård utanför V-rås. Där kanske Campari kan bo annars
Kram

http://www.sunnanhof.se

Lena Kyhle

24 augusti 2011 23:15

Jag har ju stallplats just nu men jag skall ta mig en titt på Myrby vid tillfälle. Tidpunkt för flytten är aningen osäker då det strular med lägenheten...Någon som är överraskad??
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards