Alla inlägg under augusti 2011

Av Lena Kyhle - 9 augusti 2011 17:33

Vila idag efter två dagars försök till dressyr, Campari verkade samtycka med matte om att det var ganska skönt. Jag är inte riktigt nöjd med hans kotsenskida höger fram, lite småseg och lite fylld. Absolut inget alarmerande men han har haft väldigt rena ben så "allt" syns. Inte så mycket att göra men det är noterat och jag skall hålla ett öga på det, synd bara att mina Back on Track-paddar är spårlöst försvunna...eller stulna men jag vet inte riktigt när det skulle ha hänt. Alternativet är såklart att jag sålt dem men det tror jag inte...förvirrad som jag är. Försöker i alla fall att inte oroa mig men det är svårt! Imorgon blir det lite tömkörning på utebanan är det tänkt.

Av Lena Kyhle - 8 augusti 2011 19:58

Precis samma upplägg som igår men jag var lite mer koncentrerad på min sak idag. Dessutom var jag ensam i ridhuset och det verkar vara nödvändigt för min del just nu, snacka om kass koncentrationförmåga...

Började med att jobba en del i skritt, respektera min hand och följa tygeln. Fick återigen upplysa Campari om att hästar inte har giraffhals och det kanske jag kommer att måsta göra ett tag framöver, kanske matte har varit lite väl snäll...

Efter volter och flytta bakdel i skritt så började jag med travövergångar på åttvolt med reaktionsförmågan i fokus, C lyssnade ganska bra idag för omväxlings skull. Böjde och bände vilket efter hand ledde till att det lossnade lite i traven även om bogarna vandrade en del.

Avslutade med lite galoppjobb idag också där jag återigen krävde lite mer, kändes bättre idag även om vänstergaloppen var lite struttigare.

Formen bättre alltigenom även om han inte alls var genomriden helt och hållet.

Red utan snokrem idag och med nosgrimman väldigt löst spänd, Campari verkade trivas med det och gapade inte så det han ju vara skönt att slippa den. Masserade, duschade och betade efteråt.

Av Lena Kyhle - 7 augusti 2011 20:40

...har jag glömt bort hur man rider och kan således inte rida min häst på tygeln. Har många anledningar och ursäkter till detta men de hjälper tyvärr inte.

Var i ridhuset och Campari kändes stel, lat och oriden. Han svarar så dåligt på mina hjälper att jag måste "skrämma" honom lite då och då vilket inte alls känns kul, han respekterar mig inte alls. Tog lite hårt mot hårt idag och jobbade igenom lite i galoppen, det behövs nog ibland, han mjuknade och bjöd bättre även om han gjorde sig ganska stark emellanåt. Reaktionsförmågan bättrade på sig och det kändes lite bättre när vi slutade, jag tror att det var första gången som jag pressade på lite. Känns lite ovant och jag gillar det inte, dock hör det ju faktiskt ridningen till då och då.

Efter ridning blev det arnikamassage både här och där plus godis såklart!

Innan ridning släppte jag honom i hans rasthage medan jag mockade. Han har ju inte gått där på ett tag och tyckte tydligen att det var väldigt spännande...så spännande att jag inte kunde fånga honom efter mockningen utan att ta till havre hinken...i en tråkig rasthage. Han måste hata sin snälla ägarinna...

Av Lena Kyhle - 6 augusti 2011 22:46

Campari har jobbat ganska flitigt md Fia två dagar, särskilt fin var han i förrgår då de jobbat på bra. Igår hade han varit tittig och spänd vilket jag mycket väl känner igen, jobba två dagar i sträck är nog inget för honom.

Idag slog latmasken till igen då det fick bli ett ordentligt bad istället för ridning. Det hade ju regnat en del under dagen och Campari såg ut som ett lermonster, jag hade jobbat hela dagen och skulle dessutom ha kvällsstallet. Med andra ord prioriterade jag bort ridningen och det gjorde inte så mycket då jag planerar att jobba honom söndag, måndag och onsdag.

Under kroppsvården var prinsen änglasnäll och njöt nog till och med litegranna.

Av Lena Kyhle - 3 augusti 2011 21:09

Äntligen har jag gått igenom bilderna från de båda tömkörningspassen, Andreas fotade när det var mulet och Carin fotade när det var sol.

Igår var Campari lite tassig så kanske att han kände av skoningen lite, idag var det bättre och han hade ingen väldig puls eller värme. Vi tog ett extremt ofokuserat och omotiverat pass i tältet idag, Campari måste ha undrat vad jag höll på med. Skrittade fram kort och slarvigt, kände mig värdelös, hästen var tittig och stark...ingen succé direkt. Skuttade över ett kryss några gånger och det var populärt så vi måste kanske pyssla med sådana saker då och då. Campari var ändå snäll men chauffören borde har dragit något gammalt över sig!

Masserade nogrannt och pysslade lite extra sedan blev det käk för Campari och handling för mig.

Här kommer nu en bildbomb från mina tömkörningspass och för allas skull har jag oftast redigerat bort mig själv!

                                Ja, man gör så gott man kan...men ibland blir det fel ändå!

Av Lena Kyhle - 1 augusti 2011 22:37

Efter lite lösa skor så fick vi äntligen hjälp av hovis Carin idag, välbehövligt!

Campari var änglasnäll och hade glömt hur ont han hade förra gången, stod som ett ljus.

Innan dess hade jag tömkört lite igen, supersnäll häst men han fick ett par små anfall av bus. Upplevde honom bättre i vänster varv idag så han är lite ombytlig, bra eller dåligt, jag vet inte.

Imorgon kommer lite bilder från tömkörningspassen, skall bara redigera lite...

Ovido - Quiz & Flashcards