Alla inlägg den 29 november 2011

Av Lena Kyhle - 29 november 2011 21:49

Vädret är ju inte direkt jättekul om man säger så...Kladd och klet överallt, till och med Camparis fina hage börjar bli geggig. Fast jag får nog vara glad över att den bara BÖRJAR bli geggig, han har nog en del olycksbröder som har det värre.

Igår blev det i alla fall tömkörning eftersom det blivit vila i tre dagar, pigg häst hade jag i alla fall. Spontangalopp i några minuter och sedan lydde han fint. Tyckte att han såg ganska OK ut bak, fram var han riktigt fin, luftig för att vara han..Får inte riktigt det stöd jag vill ha men bra takt och tempo vilket jag bar med mig när jag knallade hem.

Idag tänkte jag upprepa gårdagens takt och tempo fast med mig själv på ryggen..Jag har betslat om Campari med sitt Mylerpelham, nu med två tyglar. På det sättet kan jag reglera honom lite bättre utan att bli för stark även om det optimala givetvis är att rida honom på tränsbett. Egentligen är detta ett mildare alternativ, fast det verkar inte Campari lyssna på.

I alla fall så försökte jag hitta takten i traven, balansera min sits och få Campari att respektera min hand utan att krypa bakom. Precis som när jag tömkör så är det tuffare i vänster varv, stödet uteblir och han faller lite inåt mot min innerskänkel. Tyvärr koncentrerar jag mig på fel saker när vi hamnar i de lägena, jag borde egentligen rida honon från min innerskänkel med stöd på yttertygeln. Och så vidare, och så vidare.........Trots det hittade jag en ganska bra galopp i båda varven även om styrningen inte var den bästa (!).

Det jag försöker bära med mig är att inte fastna i det dåliga varvet utan försöka lös problemen genom att jobba med motsatta sidan i det enkla varvet, enkelt va! Lång pysselstund efteråt, muggen blir bättre och bättre trots leran.

Vila imorgon.

Ovido - Quiz & Flashcards