Direktlänk till inlägg 17 mars 2012

Trutmangel

Av Lena Kyhle - 17 mars 2012 20:30

Kom iväg till paddocken lite sent då stallkaninen Peter valt att försvinna under sin frihet i stallet. Han var som bortblåst men som vanligt skall man alltid söka på de ställen som faller under " där kan han ABSOLUT inte vara"-kategorin. Inklämd mellan väggen och en meterhög plywoodskiva BAKOM halmbalarna satt den gode Peter utan att kunna komma ut. När vi trasslade bort allting tog han två skutt rakt upp i famnen på mig och sedan var dramat över, en väldigt söt kanin är han.

Väl uppe i paddocken skrittade och travade vi som värmning, jag kände direkt att han inte hade något framåt-nedåtläge idag. Jag försökte koncentrera mig på att få igång bakbenen, bestämma vägen och få upp reaktionerna. Det sistnämnda var det inga problem med för idag var han både framåt och lite spänd, vilket tyvärr leder till att han bli trutig och hög i nacken. Jag försöker koncentrera mig på bakbenen men får till slut nog, det är nog så att jag inte kan rida honom som en unghäst jämt med mjuka, uppfångande händer. Han tenderar till att utnyttja det och fladdra omkring med stödet "all over the place". Det viktiga med tillrättavisningen i munnen är att inte slita till i affekt och frustration utan bara säga till att det inte är OK att fara runt som en struts. Det man märker är att han i regel tar det korrigerande tygeltaget på ett bra sätt och ger mig lite mer makt över situationen. Nu leder ju inte detta till att han automatiskt jobbar bättre med bakbenen men vi hamnar i ett bättre läge och i och med att skallen sänks slappnar han också av bättre. Jobbade lite i galopp också där jag verkligen får kämpa med att flytta honom sidvärts på volten. Det är tydligt jobbigt och han ger sig iväl lite i protest, allt är enklare än att träda över med inner bak även hopp och studs.

Känns ändå som att jag är på rätt väg och han var fin att lägga ned efter passet, rytmisk och fräsch för dagen. Nu skall vi bara nå fram till att han känns på det viset i början av passet så att vi kan börja krumelura tids nog...(jag gjorde tre byten i vart fjärde häromdagen...med skallen i värdet och rumpan åt alla håll...vad gör man inte för att hålla drömmar levande?)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards