Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Lena Kyhle - 15 mars 2012 21:06

Igår tog Malou hand om Campari så jag var hemma hästledig. Det är både skönt och lite tomt men bra träning för mig som är ett svårartat kontrollfreak, han klarar sig bara fint utan mig och allt ser precis ut som vanligt dagen efter.

Innan jag kunde åka ut idag så var jag tvungen att närvara på skolan hela dagen, för närvara är precis vad jag gör och inte mer. Vi har mest lärarlösa "lektioner", får fullständigt meningslösa uppgifter som mest känns som någon form av arbetsterapi. Jag märker att lärarna börjar lessna på oss som inte riktigt vill underkasta oss detta men vad skall man göra när det pyser över.

Idag hade vi "eget arbete", dvs lärarlöst, mellan 08.15 och 14.00, vi fick inte lämna byggnaden och vi hade återsamling 14.00 för då skulle vi få en uppgift. Jag spenderade tiden tillsammans med min laptop och mina lurar, djupt försjunken musik och filmer som betyder något. Som tur är har jag några olyckssystrar och en olycksbror som jag knappast skulle klara mig utan...då skulle jag nog bli knasig. Trots att vi börjar uppföra oss som minirebeller så lyder vi så gott vi kan,ingen vill ju bli utan ersättning eller göra någon besviken.

Sagt och gjort, vi satt kvar och väntade på att klockan skulle slå två och vi skulle få vår uppgift. drygt en kvart försent kommer en kvinna in och slänger åt oss varsitt korsord(?) som vi skall lösa och lämna in innan vi får avlägsna oss. Jag hinner skriva ett ord innan jag inser att korsordet är gjort av vår totalt dyslektiska extralärare...inget stämmer, orden är felstavade (eller heter det konkurens), orden ligger fel, korsordet är i princip olösbart vilket vi nämner...Då får vi oss en avhyvling "lös problemet" hojtar hon, varvid jag hoppfullt frågar om det är meningen att det skall vara fel för att vi skall "träna"...Nej, fräser hon och tillägger att "så här är det i verligheten, allt är inte rätt jämt"och "det är inte så lätt att skriva rätt"...Jag tror knappt mina öron men försöker svärandes lösa korsordet. Vi börjar skriva av varandra och tills slut blir alla klara efter att ha modifierat krysset så att det i alla fall stämde någorlunda, under tiden talar läraren högtidligt om att "detta är bara att göra, det tillhör utbildningen"...och hon fattar nog inte att vi alla redan insett att detta kryss ÄR utbildningen, det blir inte bättre än så här, detta är kvalitetssäkringen vi alla frågar efter...Slut om det, det går ändå inte att återge "Gökboet-stämningen" i klassen idag...

Ute hos Campari var allt som vanligt, lite mindre lera idag vilket var skönt. Gjorde i ordning, skrittade ut en sväng och gick till paddocken. Skrittade och joggade igång, trög i reaktionerna men tuggade på bra. Bestämde mig för att faktiskt skola oss båda lite idag, kräva lite och inte bara åka omkring. Började på åttvolt med sidvärts i varvbytena, många övergångar skritt-trav på rakt spår med fokus på reaktion och rakriktning. Lite galopp där jag försökte hitta rytm och ett bra tempo, inte alltid låta Campari välja vad som passar. Lade in lite skrittpauser men försökte hela tiden bestämma vart och i vilket tempo vi skulle förflytta oss. Jag tyckte att det gav lite resultat och när jag avslutade kunde jag lägga ned honom under lättriding på ett bra sätt. Ganska rytmisk och med kontroll på yttersidan, duktig kille!

Skorna sitter på än så länge...men jag törs inte säga mer än så, spåren i hagen berättar att det är en hel del bus i hagen...

Ovido - Quiz & Flashcards