Alla inlägg den 5 februari 2012

Av Lena Kyhle - 5 februari 2012 21:29

Jag och Malou begav oss till ridhuset, trots betydligt färre minusgrader idag så blev jag ruskigt kall. Dessutom innebär ju inte "rida i ridhus" "rida i värme" här nere då ridhuset är alldeles oisolerat och svinkallt...men det är ändå ett ridhus och det är jag tacksam för.

Campari var inte lika på som han varit de senaste gångerna, kanske har han vant sig vid miljön..vad vet jag. Därför fick han trava på lite i början och han kändes väl inte sådär jättekanon, flyttade lite bakdel vilket var helt OK. Just sidvärts är något som jag verkligen måste jobba på, han är inte den smidigaste för närvarande och det känns som att jag flyr undan problemet lite. Galoppen kändes helt OK och just som jag tänkte att jag borde trimma lite så kom det in två till ekipage i ridhuset. Det är väl inte så farligt kan man tycka men hör här...en av de som skall rida är en 70-årig herre med en tunn skimmel på över 1,80...hästen är spänd som en fjäder och far hit och dit....helt plötsligt börjar de krumelura tillsammans...passage, piruetter, skolor, byten...hästen med skallen i vädret, sänkt rygg men tekniskt superlydig...herren sitter utan hjälm med spöet uppåt och ser ut som (och rider som) att han äger världen. Väldigt stimulerande för Campari som genast taggade till och förlorade fokus, tyvärr gjorde jag det också men det ordnade sig till slut.

Jag är nog lite ovan att rida med okända för närvarande och det kändes som att ridhuset inte var stort nog för oss fyra.

Jobbade i alla fall lite med galoppfattning ur bakdelsvändning, Campari fixade det jättefint men jag måste strama upp mig vilket Malou upplyste mig om. Jag sabbar hela min ridning genom detta så jag MÅSTE skärpa till mig. Campari växlade mellan att kännas riktigt fin och lite kantig passet igenom men på slutet tyckte jag ändå att det kändes som att vi tagit ett litet steg framåt. Jag måste bara sluta att vara nervös över hur han känns och hur han rör sig, det var ju knappast svårt att känna när han var halt. Det tar emot här och där, det är något vi jobbar med och alla dessa tankar förhindrar det.

Alltså måste jag träna både på sitsen och min mentala inställning, båda väldigt djupt rotade i mitt undermedvetna...

Ovido - Quiz & Flashcards