Alla inlägg den 5 juli 2011

Av Lena Kyhle - 5 juli 2011 17:32

När är en häst egentligen trafiksäker?

Jag upplever att Campari är trygg i trafiken men även han har tydligen gränser och det visade han idag.

Vi promenerade genom skogen och kom ut på vägen till grustaget. Jag har gått där många gånger men aldrig på vardagar...kom jag på när lastbilen från helvetet skrämde slag på min häst. Den kom bakifrån på en enfilig väg i ganska bra hastighet och innan jag visste ordet av befann jag mig med Campari mellan ett antal gigantiska lastbilshjul, ett smalt dike och en bergvägg. Campari hade inte hört den komma och blev skräckslagen, höll på att flyga i luften men hamnade mest i diket med ett ben i varje hörn. Som tur var gick det bra och han kopplade av direkt efteråt. Vi stötte på diverse fordon efteråt och det brydde han sej inte i alls, tack och lov att han är vuxen.

Vad har jag lärt mg av detta då? Jag skall inte ta den vägen på vardagar för då kör det lastbilar i skytteltrafik, på helgerna dricker chaufförerna öl så då är det kav lugnt. Att inte föraren tog ett dugg hänsyn var ju synd men han tyckte väl inte att jag hade där att göra, det hjälper dock inte om man rammar en häst och hans ägarinna...

I övrigt hade Campari en bra dag eftersom han fick komma ut i hagen bredvid Tage och Pasteur efter att jag rensat bort ett ton sten.. Han tog det med ro men drog en liten lyckorunda innan han började äta hö, grannarna brydde sig inte ett dugg så det kändes skönt.

Ovido - Quiz & Flashcards