Alla inlägg den 4 februari 2011

Av Lena Kyhle - 4 februari 2011 21:16

Idag var det full fart för kroppen och knoppen.

Först var det dags för Crusse att bekanta sig lite med bommar i tältet. Jag lade ut dem på sämsta möjliga ställe dvs på öppna delen av volten...Sedan gjorde jag i ordning världens gulligaste häst och gick upp i ett ganska ljudligt tält. Det blåste och snöade vilket låter ganska mycket där upp. Crusse hanterde situattionen bra och vi körde mycket krumelurer i skritt till att börja med. Sedan skulle vi jobba lite med bommarna var det tänkt, ganska svårt att måtta in honom i trav när servon inte riktigt är på men jag tyckte att vi gjorde det ganska bra.

Det syntes att han jobbade igår, han var mjuk och fin och faktiskt duktig. Det sker en liten utvecklng varje dag även om vi stöter på  trubbel ibland. Precis när jag skulle släppa Crusse för lite lösgalopp så fick vi sällskap av idel röda hästar så då tog vi en galopp på töm istället. Precis i fattningen for sprätte det snö på en presenning och Crusse svarade med en rejäl bakutspark kryddad med bocksprång, det finns lite dynamit där i alla fall...  Fast jag är inte så intresserad av det om jag skall vara ärlig..

Efter att ha varvat ned lite så avslutade vi och jag kan inte annat än att vara nöjd, han blir tryggare och tryggare varje dag och orken kommer mer också.

Pysslade av och kelade lite innan Crusse fick knalla ut i boxen, själv åkte jag ocjh handlade lite innan det var dags för min första ridlektion på länge. Jag har i princip inte ridit sedan Dai togs bort och det behövs verkligen lite igångsättning!

Jag hade blivit placerad på Purito som jag förvisso ridit förr men som jag också vet är ganska svår för mig. Dessutom är han stor som ett hus..för mig. Det var dock bara att ta tjuren vid hornen och försöka göra mitt bästa, jag kämpar med att fokusera på min sitts och mitt självförtroende inte på huruvida jag rider mästerligt eller inte.

Purito bjöd mig på 45 minuters styrketräning så det var väl bra men i övrigt gjorde jag knappast hästen rättvisa. Han var riktigt laddad idag och var inte riktigt nöjd med mina hängande bromsförsök, jag kan inte förklara allt här men det var tufft helt enkelt. Vid ett tillfälle störde jag honom så mycket att han bjöd mig på en riktigt laddad bakutspark men jag tar det positivt det också, jag satt kvar och fortsatte jobba. Jag lovar att jag skall försöka rida dig bättre nästa gång, Purito!  

Kroppen blev jättetrött och på slutet vek sig mina anklar...jätteknepigt. Jag är ju alldeles uttänjd i fotledernas ledband och när jag blev alltför trött så viker sig foten i stigbygeln. Det låter jättekonstigt men jag fick använda benen väldigt mycket i bromssyfte så det tog hårt. Nu måste jag ta tag i det här och träna upp mina anklar så att de slutar vika sig, det händer ju titt som tätt när jag motionsgår och springer också.

Det var det från idag nu hägrar TVsoffan men jag måste plugga, fast jag sitter ju där ändå!!

Ovido - Quiz & Flashcards