Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Lena Kyhle - 12 februari 2011 23:54

Idag kom Carin på besök så det blev en riktig maratonkväll.

När hon kom till stallet hade jag redan förberett Crusse på gången med både hängande och sittande. Klev upp flera gånger och han brydde sig inte alls förutom att han ville ha snask. Sadel, träns och benskydd på också ut i ett ridhus fullt med hinder.

Lite löspromenad först sedan hängde jag lite utan reaktion och slutligen satt Carin upp. Allt gick bara bra och jag ledde runt henne i skritt i båda varven. Jag släppte sedan ut dem på linan och de kunde sköta sig själv i båda varven, Crusse var avspänd och gick i en eftergiven form. Av den anledningen så bad vi honom om trav, Carin med ett ordentligt mantag. Allt gick fint tills han reagerade på något vid spegeln där han sprätte till rejält, Carin kom lite snett men vi stoppade honom tillsammans och fortsatte i skritt med mig vid sidan. Han sprätte ett par gånger till ungefär på samma ställe och då förstod vi att han blev rädd för sig själv i spegeln när Carin satt på. Hur dumt det än låter... Han vill väl inte vara en kentaur helt enkelt. Därför flyttade vi oss lite så att vi kunde fortsätta i lugn och ro men då Var Crusse vääääldigt trött och det gick med handbromsen i hela tiden. Han var lite otrygg i traven i höger (svåra) varv så bjudningen blev väldigt ojämn, det i sin tur gör det väldigt svårt att ge honom stöd i tygeln.

När Carin hade satt av klättrade jag upp och skrittade något varv, inga incidenter och det var skönt att sitta på sin egna häst!

Nu önskar ju jag att Carin kunde rida varje dag i några veckor men det går ju inte så jag måste hitta en pilot som vill bli longerad 10 minuter om dagen...

I det stora hela känns det lite bättre, vi har kommit upp på honom igen och kan ta itu med hans otrygghetsproblem. Sanningen är ju den att han blivit mycket tryggare sedan förra helgen, det är bara det att det är så mycket kvar.

Det får bli dag för dag.

Tog i alla fall in en jättetrött häst som fick lyxa lite lös i gången, mycket klappar och kramar blev det. Sedan in i boxen för mat och sömn.

I morgon tar vi tjuren vid hornen igen!

Ovido - Quiz & Flashcards