Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Tömkörning i iskallt tält

Av Lena Kyhle - 14 februari 2011 22:58

Jag känner mig ändå ganska nöjd över att Crusses sysselsättningsgrad har ökat ganska radikalt sista månaden men nu verkar han lite småtrött. Idag var han latare än någonsin när jag tömkörde. Jag försöker verkligen att inte smacka på honom så mycket men det är svårt när han ber om att få stanna vartannat steg. Inget verkar vara fel på honom rent fysiskt och visst kan han vara lite less på tält-och ridhuslivet men det är väldigt svårt att ta sig ut i skogen nu. Jag får försöka till helgen och se om han lyser upp lite.

Samtidigt är det mycket som händer i hans liv nu så han kanske är lite mentalt trött, jag jobbar ganska intensivt med allt han tycker är läskigt och det är nog tufft. Dessutom vill han ju helst bara stå och vila tillsammans med sin matte vilket i och för sig värmer mitt härta men vi kan liksom inte bara göra det.

Jag ids inte ens gå in på vad vi gjorde idag men i alla fall en del läskiga saker som Crusse löste genom att vända sig mot mig och "be" om hjälp. Bra på ett sätt men det vore ju bättre om han kunde försöka lösa saker själv ibland.

Han är i alla fall mitt hjärta och hans tillit är nästintill rörande men vi måste vidare!  

 
 
Ingen bild

Anki

15 februari 2011 08:56

Hej Gumman!
Ja det är rörande att se honom och att höra dig berätta om hans bravader och hans väldiga tillit till dig. Jag tror att det är bra, det du gör, att du utsätter honom för lite läskiga saker ibland och att han alltid kan känna att du finns där som stöd. Med tiden kommer han att "våga" mer och samtidigt växa med uppgiften. Med varje litet steg i rätt riktining och att du pressar honom försiktigt framåt så kommer han att växa till en kille med ett bra självförtroende så småningom, det är jag väldigt övertygad om!! Det måste bara få ta tid.
Att det kan vara frustrerande och att man upplever att det går långsamt, det är helt naturligt i detta läge, men samtidigt så är det ju en resa som ni gör tillsammans och du som ledare och hästmänniska utvecklas lika mycket i din roll. Jag ser många likheter och paraleller i ditt hästägande som i mitt eget hundägande och dess svårigheter och motgångar, men det är det här som får oss att växa och bli mer duktig och flexibel, och framförallt att hitta lösningar som passar just den häst/hund man jobbar med just nu.
Det är liksom det här det handlar om tror jag, att möte nya individer med olika behov med för/nackdelar, men som sagt det är det här det handlar om, att hitta vägen tillsammans med sin häst eller hund som får oss att bli bättre och med mer förståelse och kunskap...
Tråkigt det skulle vara om allt bara flyter hela tiden, lättsamt och skönt för all del, men föga utvecklande...
Ha en bra vecka, vi hörs av nåt, många kramar till dig och favvoCrusse, PÖSS!! :)

Lena Kyhle

15 februari 2011 21:08

Tack och stor kram, dina ord kan behövas! Ibland känner man sig så himla ensam mitt i alltihop...trots att man har 500 kg Crusse i famnen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:55

Egentligen förvånas jag inte, kan inte titta men kan samtidigt inte låta bli. Medvetandegöra vansinnet utan att egentligen kunna göra något åt det. Vägra resa till det förlovade landet? Skippa McDonalds, Wrangler och Coca Cola? Eller bara fundera öve...

Av Lena Kyhle - 3 februari 2013 01:32

Det finns ett stort land i väst som svänger sig med stora ord om det mesta. Hur grymheten sprider sig över världen, andra länders moraliska förfall. Som vanligt är det alltid bäst att sopa rent framför sin egen dörr...eftersom man inte ens kan visa r...

Av Lena Kyhle - 21 oktober 2012 20:11

Ja, jag kan ju knappast anklaga någon för att inte kommentera i den här bloggen. Finns inte så mycket att kommentera och jag känner inte riktigt att jag fullgör min plikt som bloggare..Så kan det vara. Jag har i alla fall fortsatt så sakteliga med Ca...

Av Lena Kyhle - 12 oktober 2012 23:53

Jag får väl ta ett beslut angående det om ett tag...den lever ungefär som jag..lite då och då. Campari är ju egentligen huvudpersonen men han varken hinns eller orkas med som han borde. Det är svårt att sätta igång en fånghäst...särskilt som det n...

Av Lena Kyhle - 25 september 2012 21:55

Under mina dryga 20 år som hästägare har jag haft väldigt få hovslagare och jag har haft tur med dem också skulle jag vilja säga...å andra sidan har jag aldrig varit rädd för att betala för jobbet heller. Här nere är det inte så himla mycket som k...

Ovido - Quiz & Flashcards