Alla inlägg den 5 maj 2011

Av Lena Kyhle - 5 maj 2011 19:38

Idag gick vi upp en sväng på planen för att köra samma jobb som igår. Det verkas som att han är en klipsk häst för han hängde med på mina idéer mycket snabbare idag och traven var riktigt trevlig.

Jag kan förstå att det kan se lite lustigt ut det jag gör men det handlar mest om att han skall hitta min hand med en låg position istället för en hög. Det är lite svårt eftersom Campari gärna kortar halsen och tappar suget vilket ställer till det för mig. I början kan det se ut som att han är väldigt låg och oengagerad men med tiden så kommer jag givetvis jobba med att plocka upp honom under förutsättning att han fortsätter söka min hand. Då blir det också dags att sätta mer energi i bakbenen, som det är nu så sänker han bara ryggen och skjuter på. Detta betyder absolut inte att Campari är felriden innan utan bara att vi alla rider olika och använder olika språk, egentligen vill vi nog uppnå samma sak det är bara det att vägen dit är lite spretig.

Jag var i alla fall väldigt nöjd med honom idag och vågade mig även på en liten galopp, inte för att han på något sätt är bråkig i galoppen men jag har inte riktigt klarat av den utan att bli hängande i honom. Idag satt den i alla fall mycket bättre och allt var kontrollerat, stundvis även formen.

Återigen blev passet kort eftersom jag vet att det är lite annorlunda för Campari att jobba så här, stundvis kan belastningen på frambenen öka lite så jag vill vara försiktig. I förlängningen hoppas jag såklart att det skall leda till att ryggen och bakbenen aktiveras så att han bär upp sig mer för egen maskin och sparar sin kropp.

Idag kändes det som att vi kom en liten bit på väg och roligast är att Campari verkar trivas och vara med på noterna.

Jag är så glad för honom!

Ovido - Quiz & Flashcards