Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Lena Kyhle - 11 maj 2011 19:58

Gick upp i tältet för lite tömkörning.

Campari har ju tagit det lugnt ett par dagar nu så jag var beredd på en lite stel pålle. Så blev det och jag måste verkligen lära mig att acceptera att han är ett 17-årig halvblod och inte ett akrobatiskt arabiskt fullblod eller en väloljad welsh cob. Samtidigt mjuknar han snabbt och har så många andra fördelar att jag glömmer ovanstående snabbt.

En fördel är ju att han är fantastiskt rolig att tömköra, han tycker om det och blir väldigt uppmärksam. Jag är inget superproffs på tömkörning men jag älskar det och får äntligen jobba med en häst som kan det här och som kan lära mig en del. Idag ställde jag lite högre krav, jag börjar lära mig hur hans kropp fungerar och vad han tycker är jobbigt så vi riktade in oss på det. Dessutom får jag möjlighet att jobba galoppen på ett bättre sätt, den har legat lite i träda men idag fick han galoppera genom hela kroppen och man ser att den kan bli riktigt fin. Dock är den ganska rumslig och det är nog det som ger mig lite problem. På slutet var han fint framme på tömmen, hyfsat jämn även i vänster varv och med bakifrån. Dessutom var han jättelydig rakt igenom passet - man kan inte annat än tycka om den här hästen!

Betade lite som belöning, kylde benen och ut i boxen.

Ovido - Quiz & Flashcards